Pierwszy pociąg przejechał przez stację w Zduńskiej Woli 121 lat temu. Teraz właściciele próbują odzyskać dawny blask dworca kolejowego.

Obserwuj nas:

Miasto znalazło się na linii kolei warszawsko-kaliskiej, która poprzez węzeł warszawski z jednej strony i Stację Graniczną w Skalmierzycach, połączyła Imperium Rosyjskie z Europą Zachodnią.

Skład osobowo-towarowy 15 listopada 1902 roku ruszył z siedmioma wagonami i 67 pasażerami. Prowadził cztery wagony osobowe typu pulmanowskiego, w tym jeden mieszany, pierwszej i drugiej klasy, jeden wagon drugiej klasy i dwa trzeciej klasy. Jak donosił „Kurier Warszawski”, „pociąg jadący z Warszawy od Łodzi był tak przepełniony, że w Zduńskiej Woli dodano wagon”. Skład ciągnął parowóz nr 122, prowadzony przez maszynistę Bronisława Janickiego.

Na stację Łódź Kaliska pociąg z Warszawy wjechał o godz. 13.28.  Po kwadransie postoju ruszył w dalszą drogę do Kalisza. Pociąg do Kalisza dotarł o godzinie szóstej wieczorem, 15 listopada 1902. Dowiózł 180 pasażerów z płatnymi biletami i 50 z bezpłatnymi. Cena przejazdu z Warszawy do Zduńskiej Woli w pierwszej klasie to 598 kopiejek, a w klasie trzeciej 239 kopiejek.

W drodze nie obyło się bez wypadku

Jak napisano w „Kurierze”, podczas postoju pociągu na stacji w Zduńskiej Woli, „jednej z pasażerek zgnieciono palec u prawej ręki drzwiczkami wagonu.”

Pierwsza podróż trwała około 10 godzin. W ramach regularnego kursowania czas podróży wynosił około 7 godzin, przy średniej prędkości 25 km/h. W 1906 roku udało się oddać do użytku ostatni odcinek łączący Kalisz ze Skalmierzycami, co dało połączenie z Prusami.

Dla Zduńskiej Woli uruchomienie połączenia kolejowego było jednym z ważniejszych wydarzeń w dziejach miasta. Miasto przemysłowe zyskało okno na świat. Towary i surowce, zamiast frachtem konnym zaczęły docierać do Zduńskiej Woli i wyjeżdżać z miasta koleją. Historycy sugerują, że to dzięki kolei warszawsko-kaliskiej miasto przeistoczyło się z rękodzielniczego w fabryczne.

W 1918 roku wraz po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, kolej warszawko – kaliska przeszła w stan posiadania Polskich Kolei Państwowych, będąc do 1922 roku głównym połączeniem między ziemiami dawnego zaboru pruskiego a terenami byłego Królestwa Kongresowego.

Linia z Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli została zelektryfikowana w listopadzie 1965 roku. Natomiast pierwszy pociąg elektryczny przejechał odcinkiem Zduńska Wola – Sieradz 2 czerwca 1973 roku.

Obecnie, po 121 latach…

Trwa remont budynku dworca pochodzącego z 1902 roku. Ma doprowadzić do odtworzenia jego wyglądu sprzed lat, zgodnie z tym, jak historycznie wyglądały podobne dworce na trasie kolei warszawsko – kaliskiej. Na początku XX wieku wybudowano 11 stacji kolejowych, w tym w Zduńskiej Woli.

Przebudowa prowadzona jest przez Polskie Linie Kolejowe wspólnie z miastem Zduńska Wola, które jest właścicielem nieruchomości. Prace nadzoruje Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Łodzi. Inwestycja kosztować będzie 4,5 mln zł, z tego 2,9 mln zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.

Prace są realizowane w ramach projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” o całkowitej wartości ok. 50 mln zł netto. Zadanie jest współfinansowane w 85 proc. ze unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.

Budynek przebudowuje Zakład Robót Budowlanych BUDOMAX Arkadiusz Baś z Grabowca. Umowa została zawarta z wykonawcą 7 maja 2021 roku z terminem wykonania prac do 7 grudnia 2023 roku.

Potrzebujesz więcej informacji?
Sprawdź pozostałe wiadomości
Obserwuj nas także tutaj: